Cum se schimba o roata

Cum se schimba o roata

2_400_01A avea un cauciuc desumflat si a nu stii cum sa-l schimbi poate fi deranjant. Schimbarea unui cauciuc se fac usor si toti posesorii de masini ar trebui sa aiba idee ce implica:

In primul rand sigura vehiculul in asa fel incat sa fii sigur ca nu se va misca si adu rota de rezerva la locul actiunii. Niciodata un pneu nu se schimba in panta, cauta o suprafata plana chiar daca aceasta presupune conducerea cu o pana de cauciuc. Foloseste caramizi, pene de lemn sau penele de metal pentru a bloca rotile de la capatul opus partii masinii ce trebuie ridicata. Trebuie sa ne asiguram ca masina este oprita in siguranta si asigurata: frana de mana trebuie sa fie trasa si masina sa fie in viteza. In plus, terenul trebuie sa fie cat mai plat, drept, fara panta si rigid - asfalt sau beton .

Scoatem roata de rezerva din portbagaj (sau rotile de iarna), cheia de roti si cricul. Daca rotile au antifurt, trebuie sa avem la indemana si piulita respectiva.

Masinile cu jante de tabla au de cele mai multe ori capace de plastic. Daca e cazul, acestea se scot cu o surubelnita. Daca avem jante de aliaj, trecem direct la punctul pasul urmator.

Cu masina la sol, fara sa fie ridicata pe cric, folosim cheia de roti pentru a slabi toate prezoanele. Daca dam de vreun prezon buclucas ce este blocat, putem apela la un levier, surubelnita mai mare, ranga sau teava, pentru a face parghie si pentru a lungi cheia de roti, marind astfel puterea.

Odata cu toate prezoanele slabite - NU SCOASE! - cautam locul in care intra cricul, sub masina. Acesta este de obicei sub prag, imediat in vecinatatea rotii. Unele masini - BMW de exemplu - au niste orificii laterale acoperite cu capace de plastic, in care intra cricul.

Dupa ce ne-am asigurat inca o data ca masina are frana de mana trasa, o putem ridica pe cric. In momentul in care roata nu mai atinge asfaltul, ne putem opri.

Folosind tot cheia de roti, scoatem toate prezoanele, dupa care roata sparta sau cea pe care dorim s-o inlocuim. Pentru un plus de siguranta, putem pune provizoriu, roata scoasa sub masina, langa cric, pentru o eventuala cedare a cricului - astfel, masina nu va lovi cu fuzeta de asfalt, ci se va opri pe roata.

Dupa ce am scos roata sparta, o montam repede pe cea de rezerva. Daca montam rotile de iarna, trebuie sa ne asiguram ca roata corespunde sensului de rotatie - ne uitam dupa sagetile de pe anvelopa.

Strangem toate prezoanele la mana, cateva spire de filet, pentru a ne asigura ca se infileteaza bine. Dupa care, le strangem cat putem, cu cheia de roti.

Lasam incet cricul pana ce roata atinge asfaltul. Strangem cat putem de tare fiecare prezon in parte si suntem gata de drum!

Pentru ca pozitionarea si tipul de roti difera de la o masina la alta daca nu esi obisnuit ca masina este indicat sa verific i bine roata de rezerva inainte sa apara probleme.